Boekrecensie Grenzeling – Johan A.M. Vanhaverbeke

Durven denken buiten de sector, psychotechnologische businessroman over bedrijfsinnovatie

Vakliteratuur ‘anders dan anders’

Droedelen – zondag 3 februari 23:27 door Melina: “Hoeveel interpretaties kun je maken? Zoveel als er woorden zijn? Zoveel als er mensen zijn? Zoveel als er gedachten zijn?
Als je een tekst leest, interpreteer je. Voor mij is een interpretatie een analogie. (…)
Je analoge gedachten creëren er zelfs een hele wereld bij. Je denkt dingen te zien die er niet zijn.”
(pag. 227)

Dit boek leest als een roman, het laat je niet los, je herkent tal van situaties geschetst door een aantal hoofdrolspelers. Als een rode draad doorheen het verhaal wordt de lezer er zich bewust van dat voor iedereen de waarheid anders is. Een besef dat té dikwijls uit het oog wordt verloren en professioneel heel wat schade kan veroorzaken.

Een ander concept – Noodzaak en geen oorzaak – dinsdag 8 januari 15:44 door Regine: “…aan iemand met een probleem moet je niet vragen ‘waarom heb je dat probleem?”
De waarom-vraag is steeds een schuldvraag en brengt je in het verleden, niet in het heden. De waarom-vraag houdt je in oorzaakcirkels zonder naar een oplossing te zoeken, de hoe-vraag triggert je potentieel in het vinden van oplossingen.”
(pag. 194)

Deze businessroman geschreven door een specialist en een ervaren interim manager in Proces Innovatie, leveren de lezer een rijkdom aan ervaringsdeskundigheid onder de vorm van zowel zachte als harde overpeinzingen. Nieuwe en bekende inzichten worden op een zeer behapbare manier en herkenbaar uit de praktijk neergezet. Ze slagen er bijvoorbeeld in om de Systemisch-Functionele Grammatica van Halliday op een illustratieve manier neer te zetten. “Het uiteindelijk doel is (…): de omgeving begrijpen, communiceren met anderen, zorgen dat anderen ons begrijpen en we dezelfde taal spreken; een algemene samenhang creëren.” (pag. 165)

Hoewel het verhaal zich afspeelt in een productieomgeving en een vooral in deze context procesinnovatie bespreekt, zijn er heel wat gelijkenissen terug te vinden voor de wat ervaren marketeer of commercieel verantwoordelijke. Er worden concepten aangereikt en zeer begrijpelijk geïllustreerd aan de hand van dagboeknotities van de hoofdrolspelers in het verhaal. Bijvoorbeeld het begrip ‘destructief recht’, een fenomeen dat iedere actieve professional wellicht (h)erkent namelijk ‘wat je zelf niet lukte, gun je ook anderen niet’ (pag. 75). Of ook nog het concepten ‘legaten’ (Buber)–‘het zijn nieuwelingen in een organisatie die legaten aan het licht brengen’ (pag. 74)

Ook de impact van bedrijfscultuur op veranderingen wordt op een zeer heldere manier in kaart gebracht. De auteurs vermijden hierbij niet uitspraken neer te schrijven zoals:
”Wist je trouwens dat de meest succesvolle bedrijven zich omringen met de meest diverse mensen? Diversiteit daagt uit en zorgt voor kruisbestuivingen, in plaats van oneindige variaties op hetzelfde thema.” (pag. 202 – thread 103 door Melina over Hamann naar Wilber).

Origineel is ook de benadering van hoe we als manager problemen kunnen oplossen, veranderingen kunnen initiëren. De auteurs hebben het over “kenneling”, “een dadeling” of een “grenzeling, over “weteling” en “uitvinding”. In deze originele terminologie zit heel wat vervat, een “weteling” is een oplossing vinden door uit de industrie-eigen wetenschap te springen, ga met andere woorden eens over-het-muurtje kijken. Een “dadeling” is dan weer een oplossing van vroeger, en wat een “grenzeling” betekent laten we de lezer zelf ontdekken.

Hun aanpak leidt wel tot een praktijkgerichte en tot actie aansporend managementgedrag. Ze slagen erin om de lezer op een boeiende manier nieuwe managementinzichten aan te brengen om van een begintoestand naar een nieuwe eindtoestand te komen met heel wat creativiteit en ‘out-of-the-box’processen. Kortom voor iedere marketeer en commeriële professional aan te raden ‘out-of-the-box’ vakliteratuur.

Book review door Johan A.M. Vanhaverbeke, Wetenschappelijk Adviseur Instima